چاپ این صفحه

رئیس کل گمرک:مناطق آزاد به گمرک الکترونیک متصل می شوند/اعمال محدودیت در ورود کالای مسافری

تهران - ایرنا - رئیس کل گمرک ایران از تفاهم این سازمان با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برای اتصال این مناطق به سیستم گمرک الکترونیک با هدف ساماندهی واردات خبر داد که به طور آزمایشی در ارس و اروند اجرایی می شود.

«فرود عسگری» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: میان گمرک و مناطق آزاد تفاهم شد که سیستم الکترونیک گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد متصل شود؛ از این رو کالاهایی که از مناطق آزاد خارج می شوند، حتماً در سیستم گمرک ثبت می شود تا هویت واردکننده مشخص شده و ارزشگذاری و تعرفه گذاری انجام شود.
وی افزود: تعرفه های تعیین شده به صاحب کالا و سازمان منطقه آزاد اعلام می شود و آنها از محل ارزشگذاری ها، عوارض منطقه خود را دریافت کنند. 
عسگری افزود: با این اقدام، استقرار گمرک در مناطق ورودی به صورت آزمایشی در مناطق آزاد ارس و اروند عملیاتی به زودی اجرایی می شود و پس از آن در سایر مناطق نیز انجام خواهد شد. 

*سهمیه بندی برای کالاهای حساس 
عسگری همچنین از تفاهم با دبیرخانه مناطق آزاد برای تعیین کالاهای هدف، سهمیه بندی و اعمال برخی محدودیت ها خبر داد و گفت: برای کالاهایی چون پوشاک که حساسیت بالایی دارد، برای هر منطقه سهمیه مشخص شده است.
وی افزود: اکنون مناطق آزاد در قالب این سهمیه تعیین شده واردات انجام می دهند و بیش از آن نمی توانند کالا ترخیص کنند.
عسگری از فعال شدن سامانه های مسافری در گمرکات مناطق آزاد خبر داد و گفت: با این کار دیگر کسی نمی تواند در یک سال بیش از یک بار از معافیت مناطق آزاد استفاده کند. سیستم های مناطق آزاد نیز به هم متصل می شوند تا اگر مسافری در منطقه آزاد کالای را وارد کند، دیگر امکان وارد کردن کالا با معافیت از منطقه آزاد دیگر نداشته باشد.
طبق قانون، هر شهروند ایرانی می تواند در هنگام ورود به کشور 80 دلار کالا وارد کند که تاکنون سامانه ای برای رعایت این سقف وجود نداشته و به همین دلیل بسیاری به دفعات از این طریق کالا به کشور وارد می کنند بی آنکه حقوق گمرکی آن را به دولت بپردازند.

*تلاش برای ساماندهی واردات غیررسمی
رئیس کل گمرک در ادامه گفت و گو با ایرنا با اشاره به مصوبه دولت درخصوص ساماندهی واردات کولبری، ته‌لنجی و ملوانی گفت: اگر با کمک استانداران کشور این مصوبات دولت عملیاتی و اجرایی شود، شاید دیگر بحث اتهامات به گمرک کمرنگ‌تر شود.
عسگری اظهار داشت: بخشی از کالاهای وارداتی از طریق کولبری و ته‌لنجی وارد می‌شود ولی با سیستم الکترونیکی که راه‌اندازی شده، دیگر امکان جعل و استفاده مکرر از پروانه‌های کاغذی وجود ندارد.
وی افزود: اکنون با کمک این سامانه، ملوانان باید کد رهگیری پروانه را به گلوگاه‌ها اعلام کنند تا کل مشخصات محموله، تاریخ ورود به بندر، وسیله حمل‌کننده مشخص شود که در این رویه امکان استفاده مجدد از پروانه وجود ندارد.

*ورود خودرو بدون ثبت سفارش به گمرک منعی ندارد
خبرنگار ایرنا در ادامه موضوع خودروهای دپو شده وارداتی در گمرک را جویا شد که عسگری در پاسخ گفت: ورود کالای ثبت سفارش نشده به محوطه های گمرکی و مناطق آزاد طبق قانون بلامانع است.
رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه نباید صاحبان این خودروها بدون داشتن ثبت سفارش معتبر انتظار ترخیص از گمرک داشته باشند، افزود: خودروها چنانچه ثبت سفارش معتبر داشته باشند، از گمرک با رعایت سایر مقررات مربوط خودرو برای ترخیص اقدام می کنند، در غیر این صورت واردکنندگان باید برای تمدید ثبت سفارش های مهلت منقضی یا جدید اقدام کنند که البته این کار در حوزه اختیارات سازمان توسعه تجارت است.
رئیس کل گمرک در خصوص توقف ثبت سفارش خودرو و ورود خودرو به مناطق آزاد گفت: قوانین واردات خودرو در مناطق آزاد خارج از قوانین امور گمرکی است و نیاز به ثبت سفارش ندارد. به همین دلیل برخی خودرو وارد مناطق آزاد کرده و سپس اقدام به ثبت سفارش می کنند. 
وی با یادآوری اینکه از ابتدای تابستان سامانه ثبت سفارش واردات خودرو بسته شده است، گفت: ترخیص خودروهای ورودی به گمرک تنها در صورتی امکان پذیر است که اطلاعات مربوط به ثبت سفارش آن در سامانه وجود داشته باشد.
عسگری تاکید کرد: بنابراین آن تعداد خودروهایی که ثبت سفارش آنها دارای اعتبار است، اجازه ترخیص دارند و آنهای که ثبت سفارش نشده اند اجازه ترخیص نخواهند داشت.
وی افزود: برای واردات خودرو همه منتظر تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجازه ثبت سفارش خودرو هستیم. 
عسگری تاکید کرد: خودروهای که در مناطق آزاد قرار دارند، مشمول کالاهای متروکه گمرکی نمی شوند و بستگی به تفاهمات صاحب کالا و سازمان منطقه آزاد مربوطه دارد و منعی برای ورود خودرو به مناطق آزاد وجود ندارد. 
وی گفت: برای امسال کسب درآمد بالای 20 هزار میلیارد ریال از محل واردات خودرو پیش بینی شده بود که در عمل با توقف ثبت سفارش، این رقم محقق نشد و دولت تا مهرماه امسال از محل ترخیص خودرو 1760 میلیارد ریال درآمد گمرکی کسب کرده است.

چاپ این صفحه